Bli Utredare på Blekingetrafiken

Vi söker dig som precis som vi, mest av allt jobbar för andra – men även för varandra. Hos oss får du visa din expertis, grotta ner dig i ärenden och utveckla vår nya tjänst så som det passar dig. Du blir vår specialist när det kommer till färdtjänsthandläggning och olika typer av utredningsupprag. 

Arbetsplatsbeskrivning

I Region Blekinge bidrar du till den bästa livsmiljön för hållbar tillväxt och god hälsa. Glädjen och tillfredställelsen i att invånare och patienter får högre livskvalitet är en stark kraft som gör det meningsfullt att gå till jobbet. Dessutom är Blekinge en pärla som boende- och livsmiljö. Därmed kan du både göra gott och leva gott. För att livet är viktigt.

Vår värdegrund vilar på tre ledstjärnor: engagemang, samarbete och kvalitet.

Genom att erbjuda resor till och från jobb, skola, utbildning och fritidsaktiviteter är Blekingetrafiken i allra högsta grad en del av Blekingebornas vardag. Vi är övertygade om att om vi reser tillsammans skapas trevligare stadsmiljöer, en levande landsbygd och ett attraktivt Blekinge.

Blekingetrafiken är ett dottervarumärke och en förvaltning inom Region Blekinge och är en politiskt styrd organisation. Vårt uppdrag är att bidra till att det ska vara enkelt att leva i Blekinge utan bil och målet är att fler ska välja att åka kollektivt. Verksamheten ansvarar för resande med buss, tåg, skärgårdstrafik, skolskjutsar, färdtjänst samt sjukresor. Här finns det en stor bredd av kompetenser; vi arbetar med trafikplanering, marknadsföring, information, affärsutveckling, verksamhetsutveckling, beställningsmottagning och kundservice. Vi har ungefär 40 medarbetare men vi sysselsätter ungefär 700 personer genom att trafiken är upphandlad så att andra trafikföretag kör på Blekingetrafikens uppdrag.

Arbetsuppgifter

Är du en person som vill och kan utveckla en ny tjänst som utredare inom Blekingetrafiken så ska du fortsätta läsa.

Två huvudområden; färdtjänsthandläggning och övrig utredning 

När det gäller området färdtjänsthandläggning ska du utreda, bedöma och besluta enskilda personers rätt till färdtjänst och riksfärdtjänst utifrån gällande lag och lokala regelverk. Detta arbete är självständigt och innebär myndighetsutövning. Till din hjälp har du en kollega som är färdtjänsthandläggare samt administrativt stöd från våra kollegor på serviceresor. Där kommer du som expertfunktion även vara ansvarig över fördelning av ärende samt omvärldsbevakning. Utöver färdtjänsthanläggning kommer även i denna roll hantera förseningsersättningar. Även i detta arbete pågår ett förbättringsarbete där du har en aktiv roll. 

Tjänsten innehåller också utredningsuppgifter för hela förvaltningen, där tyngdpunkten kommer att ligga på utredning/handläggning inom offentlig förvaltning. I uppdraget ingår att fungera som ett nära stöd till handläggare och föredragande tjänstepersoner under ärendehanteringsprocessen. Exempel på arbetsuppgifter är att vara ett stöd i framtagandet av tjänsteskrivelser, hantera remissvar, svara på skrivelser till förvaltningen, vara arkivansvarig samt vara ansvarig för en rad interna förvaltningsuppdrag. I rollen är du även förvaltningens expert på diarieföring och ärendehantering. Inom detta arbetsområde har du kanslichef och övriga medarbetare inom staben som stöd. 

Fördelningen mellan arbetsuppgifterna varierar över tid.

Tjänsten är ny efter organisationsöversyn på förvaltningen. Det innebär att du kommer att få vara med och forma tjänsten. Du kommer dessutom att självständigt få driva förbättringsarbete inom dina olika arbetsområden. Tjänsten är placerad på Blekingetrafikens stab.

Kvalifikationer

För att vara aktuell för tjänsten så ska du ha tidigare erfarenhet av antingen handläggning eller utredning, gärna inom offentlig förvaltning samt viljan att lära dig nya arbetsuppgifter. I övrigt ska du ha följande kvalifikationer: 

  • Högskoleutbildning inom något av områdena socialt/kurativt, statsvetenskap, offentlig förvaltning, eller annan relevant utbildning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
  • Erfarenhet att arbeta självständigt och vara med och driva förändring.  
  • Flytande språkkunskap i svenska och engelska i tal och skrift.
  • Vara en god skribent med erfarenhet av att utrycka dig på ett korrekt sätt utifrån myndighetsuppdraget.
  • Ha god IT-vana

Meriterande kunskaper, erfarenhet och utbildning 

Det är meriterande om du har erfarenhet från färdtjänsthandläggning, biståndshandläggning eller motsvarande arbetsuppgifter.  Vi ser gärna att du har kunskap om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet, samt inom färdtjänstlagstiftningen. Ett plus är också om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation med utredningsuppdrag.

Önskvärda personliga egenskaper

En viktig egenskap är att du är en självgående person som kan behålla perspektiv och fokusera på rätt saker även vid tidspress. Du är tydlig i din kommunikation och har en genuin känsla för service. Vi värdesätter att du tar initiativ och är nyfiken på att lära dig nytt. Du har en hög integritet. 

Om tjänsten

Arbetstid och varaktighet

Tjänsten är en tillsvidareanställning. Provanställning kan komma att tillämpas.

Frågor 

Kontakta Ingrid Ljungqvist 
E-post: ingrid.ljungqvist@regionblekinge.se 
Telefon: 0708-570427

Facklig kontaktperson, SACO.
Anna Förberg
E-post: anna.forberg@blekingetrafiken.se
Telefon: 0455-737182

Facklig kontaktperson, Vision.
Ulrica Svensson
E-post: ulrica.svensson@regionblekinge.se
Telefon: 0455-737104

Ansökan

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansökan ska vara oss tillhanda senast 3 december. Bifoga CV och personligt brev. Vi kommer tillämpa löpande urval i rekryteringen. 

TILL ANSÖKAN

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.