Nyheter och pressmeddelanden

Håll dig uppdaterad. Här samlar vi det mesta som händer i vår verksamhet, såsom nyheter och pressmeddelanden.

Senast uppdaterad: 2023-01-17 klockan 08.05

Få check på vardagsmotionen

Du som är pendlare får ofta vardagsmotionen på köpet. Många resenärer går eller cyklar nämligen till och från hållplatsen eller stationen.

– Det räcker att man i vardagen försöker bryta stillasittande och vara måttligt fysiskt aktiv i minst 30 minuter per dag för att minska risken för sjukdom, säger Gerthi Persson, folkhälsostrateg på Region Blekinge. 

Den som tar bussen till jobbet eller skolan får ofta en promenad eller cykeltur inkluderad i pendlingsrutinen. Det är en fysisk aktivitet som inte ska förringas, för det är precis här som vi lägger grunden för vår hälsa och vårt välmående. 

- Det behöver inte vara aktivitet på en hög intensitetsnivå. Men om du ser till att varva aktivitet med stillasittande i vardagen så ger det betydande hälsoeffekter. Det är också viktigt att du inte sitter mer än sju timmar per dag, säger Gerthi Persson, 

Med måttlig fysisk aktivitet avser Gerthi tillståndet när man får upp pulsen lite grann och samtidigt kunna föra ett samtal. Det finns enligt henne en felaktig bild av att du måste utöva högintensiv träning med mycket flås för att det ska ge resultat. 

- Du kanske vill röra dig på en högre intensitetsnivå och om du gör så kan tiden halveras. Det innebär att 75–150 minuter av fysisk aktivitet på hög intensitet motsvarar 150–300 minuter på måttlig nivå. All tid i rörelse räknas och ger hälsoeffekter. 

Hon tipsar också om variationer i vardagsrutinen, som stimulerar både fysisk och mental hälsa. Som att hoppa av en hållplats tidigare om man har tiden – för att få en lite längre promenad. 

- Eller välj en alternativ väg när du ska ta den sista biten hem eller till jobbet – även om den innebär en uppförsbacke. Utmana dig själv lite i vardagen, för det ger resultat! 

Publicerad: 2022-12-09 klockan 09.57