Kollektivtrafiken får höga betyg i Blekinge
Allt fler kunder hos Blekingetrafiken är nöjda, visar resultat från Kollektivtrafikbarometerns årsrapport för 2018. På ett år har andelen nöjda kunder ökat från 63 procent till 70 procent, vilket placerar Blekingetrafiken bland topp 5 i landet i jämförelse med andra lokala kollektivtrafikbolag.
I Blekinge genomfördes 2 400 intervjuer under 2018 och förutom att kundnöjdheten ökat under året tycker kunderna att det är enklare att resa, att köpa biljetter och att information om förändrade tidtabeller och avgångstider har blivit bättre.
– Det är roligt att utvecklingen för dessa frågor varit positiv, säger Anna Claesson, marknads- och försäljningschef på Blekingetrafiken. Vi har jobbat intensivt med att göra det enklare att förstå trafikutbudet, bland annat med tydliga linjekartor och egna färger på linjerna, samt skyltar i hållplatserna som i realtid visar när bussen kommer. Informationsinsatser och invigningar i samband med lansering av ny trafik gör att våra kunder får kännedom och kunskap om att det är något nytt som händer.
Årsrapporten visar att kunderna tycker att det blivit enklare att köpa biljetter i kollektivtrafiken. Att det finns en allt högre efterfrågan på digitala tjänster märks tydligt på utvecklingen av antalet sålda mobilbiljetter. Under 2018 ökade försäljningen av mobilbiljetter med cirka 35 procent jämfört med 2017.
Årsrapporten visar att kunderna tycker att det blivit enklare att köpa biljetter i kollektivtrafiken. Att det finns en allt högre efterfrågan på digitala tjänster märks tydligt på utvecklingen av antalet sålda mobilbiljetter. Under 2018 ökade försäljningen av mobilbiljetter med cirka 35 procent jämfört med 2017.
– I Kollektivtrafikbarometern ser vi att våra kunder tycker det blivit lättare att köpa biljetter. I mars lanserar vi en ny app med nya rabatter. Bland annat kommer barn, studenter och seniorer få rabatt på alla biljetter och det kommer vara möjligt att ha sitt periodkort i sin smartphone, säger Trafiknämndens ordförande Peter Christensen.
Rabatterna kommer inledningsvis finnas i Blekingetrafikens nya app, under året kommer nya betalsätt och ett nytt kort där kunden kan lägga sina biljetter. Det kommer också nya biljettautomater och försäljning via blekingetrafiken.se.
Utvecklingen av den nya appen görs i samarbete med Skånetrafiken och Östgötatrafiken. Skånetrafiken har länge legat i framkant vad gäller digital utveckling och utvecklingen av digitala lösningar fortsätter även i Blekinge.
För mer information, kontakta:
Emil Linge, marknadsanalytiker
emil.linge@blekingetrafiken.se
0455-73 71 90
Peter Christenson, Trafiknämndens ordförande
070-207 12 46
Jämförelse mellan 2017 och 2018 års resultat
Kollektivtrafikbarometern är en nationell undersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik tillsammans med kollektivtrafikbolagen i landet.
• 4 av 10 Blekingebor reser kollektivt minst en gång i månaden
• 40 procent av Blekingetrafikens kunder anser att deras resmöjligheter förbättrats senaste året
Frågor i Kollektivtrafikbarometern | 2018 | |
Hur nöjd är du sammanfattningsvis med bolaget? | 63 % | 70 % |
Det är enkelt att resa med bolaget | 73 % | 78 % |
Informationen vid förändringar av tidtabeller och linjer är bra | 56 % | 61 % |
Det är enkelt att köpa bolagets biljetter och kort | 74 % | 78 % |
Mina möjligheter att resa kollektivt har förbättrats det senaste året | 40 % | 41 % |
Andel av Blekingeborna som reser med Blekingetrafiken en gång i månaden eller mer | 35 % | 37 % |
Jämförelse av kundnöjdhet nationellt
Kollektivtrafikbolag | 2017 | 2018 |
Karlstadsbuss | 84 % | 83 % |
Luleå Lokaltrafik (LLT) | 75 % | 79 % |
VL | 74 % | 73 % |
Östgötatrafiken | 67 % | 70 % |
Blekingetrafiken | 63 % | 70 % |
Länstrafiken Kronoberg | 68 % | 68 % |
Länstrafiken Västerbotten | 67 % | 68 % |
Länstrafiken i Jämtlands län | 59 % | 67 % |
X-Trafik | 66 % | 67 % |
Hallandstrafiken | 63 % | 66 % |
Kalmar länstrafik (KLT) | 50 % | 65 % |
Länstrafiken Örebro | 59 % | 65 % |
Värmlandstrafik | 59 % | 64 % |
Jönköpings Länstrafik | 59 % | 63 % |
Länstrafiken i Norrbotten | 65 % | 61 % |
UL | 59 % | 61 % |
Nationellt snitt | 58 % | 59 % |
Dalatrafik | 52 % | 58 % |
SL | 58 % | 58 % |
Västtrafik | 57 % | 57 % |
Din Tur | 53 % | 53 % |
Skånetrafiken | 52 % | 53 % |
Kollektivtrafiken Gotland | 54 % | 51 % |