Nyheter och pressmeddelanden

Håll dig uppdaterad. Här samlar vi det mesta som händer i vår verksamhet, såsom nyheter och pressmeddelanden.

Senast uppdaterad: 2022-05-17 klockan 09.03  |  Pressmeddelande

Vi har Sveriges näst nöjdaste kunder!

Trots rådande pandemirestriktioner kniper vi andra platsen avseende kundnöjdhet i Kollektivtrafikbarometern, en branschgemensam undersökning utförd av Svensk kollektivtrafik. Även ombordmiljön får högt betyg av er kunder.

I årsrapporten från Svensk kollektivtrafik syns tydliga spår av en pågående pandemi. Blekingetrafiken, tillsammans med övriga kollektivtrafikbolag i Sverige, har uppmanat sina resenärer att anpassa sina resor eller helt avstå från att åka kollektivt om möjligt. I hela landet har kollektivtrafikens marknadsandel minskat, också även i Blekinge.

Fortsatt nöjda kunder

7 av 10 kunder är på det hela taget nöjda med Blekingetrafiken som sitt kollektivtrafikbolag, och 8 av 10 kunder är nöja med senaste resan.

  • Vi har under hela pandemin haft kundens trygghet i fokus, säger Rasmus Månsson, marknads- och försäljningschef på Blekingetrafiken. Det är glädjande att se att de har ett fortsatt högt förtroende för oss.

Även ombordmiljön får bra betyg av kunderna. Närmare 8 av 10 kunder anser att personalen har ett trevligt bemötande och att de får den information de behöver ombord. 7 av 10 anser att det är rent och snyggt ombord, samt att man sitter bekvämt.

  • Det är glädjande att se att arbetet med att minska smittspridningen inte har påverkat kundnöjdheten, det ger oss goda förutsättningar i vårt arbete med att få fler att resa med kollektivtrafiken, säger Peter Christensen, ordförande Trafiknämnden

 

Kollektivtrafikbarometern

Kollektivtrafikbarometern är en nationell resvane- och attitydundersökning för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter som samordnas av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Resultaten används för att löpande utvärdera och förbättra kunskapen om vad våra kunder tycker och vilka behov de har. Undersökningen sker löpande och med mixad metod (webb- och telefonintervjuer. För 2021 besvarades frågorna av cirka 88 000 slumpmässigt utvalda respondenter i hela Sverige. I Blekinge genomfördes cirka 2 400 intervjuer.

För mer information:

Rasmus Månsson, Marknad- och försäljningschef på Blekingetrafiken

 

Tel. 0455 - 73 71 92

Publicerad: 2022-02-04 klockan 09.10