Blekingetrafikens köpvillkor

Dessa köpvillkor tillsammans med gällande priser, gäller för köp av biljetter och eventuella tilläggstjänster i Blekingetrafikens biljettsystem.

Villkorens tillämplighet

1.1. Dessa köpvillkor (nedan Köpvillkoren), tillsammans med gällande priser, gäller för köp av biljetter och eventuella tilläggstjänster i Blekingetrafikens biljettsystem. I samband med ett köp godkänner Kund utöver Köpvillkoren även de villkor som vi hänvisar till i detta dokument. Köpvillkoren kompletteras med Resevillkor för kollektivtrafiken i södra Sverige och Särskilda villkor för Blekinge, se blekingetrafiken.se

Definitioner

2.1. Med ”Appen Blekingetrafiken” avses Blekingetrafikens app med detta namn, för köp av biljetter, som finns på App Store och Google Play med Region Blekinge som utgivare.

2.2. Med rabattgrupp ”Student” avses Kund som innehar digital studentlegitimation i form av Mecenat- eller Studentkort med studentresesymbolen i app samt giltig legitimation. Denna rabattgrupp erhåller tjugofem (25) procent i rabatt på samtliga biljetter vid Resa inom Blekinge.

2.3. Med rabattgrupp "Senior" avses Kund från fyllda 65 år eller äldre samt färdtjänstberättigad i alla åldrar. Denna rabattgrupp erhåller tjugofem (25) procent i rabatt på samtliga biljetter vid Resa inom Blekinge.

2.4. Med rabattgrupp ”Barn 7–19 år” erhålls fyrtio (40) procent i rabatt på samtliga biljetter vid Resa inom Blekinge.

2.5. Med ”Tillsammans” avses rabatt som gäller för minst två (2) betalande kunder på samma biljett och Resa. Rabatten erhålls automatiskt vid köp av biljett för flera kunder. Denna rabattgrupp erhåller tjugofem (25) procent i rabatt vid Resa inom Blekinge. Tillsammansrabatten kan kombineras med övriga rabatter. Fler definitioner finns i Resevillkor för kollektivtrafiken i södra Sverige, se blekingetrafiken.se

Köp och leverans

3.1. Vid köp av Blekingetrafikens resekort på blekingetrafiken.se sker leverans av resekortet 1–3 arbetsdagar efter beställning.

3.2. Förköpta biljetter går att aktivera i upp till ett år efter köptillfället.

3.3. Enkelbiljett och 24-timmarsbiljett utskriven på papperskvitto aktiveras automatiskt vid köp och giltighetstiden gäller från köptillfället.

3.4. Kvitto för köpt biljett skickas till den e-postadress som Kund registrerat.

3.5. Ändringar och avtalstid mm. Appen Blekingetrafiken tillhandahålls tillsvidare. Blekingetrafiken förbehåller sig rätten att när som helst sluta tillhandahålla Appen Blekingetrafiken liksom viss tjänst däri. Kund har rätt att när som helst säga upp avtalet med Blekingetrafiken med omedelbar verkan, genom att ta bort Appen Blekingetrafiken från sin mobiltelefon.

3.6. Förlustgaranti på Blekingetrafikens Mitt konto. Kund som är registrerad på Mitt konto i Appen Blekingetrafiken har tillgång till en förlustgaranti. Biljetter som köps när Kund är inloggad på Mitt konto blir automatiskt kopplade till Kundens konto. Biljetter som köpts före registrering på Mitt konto eller som köps när Kund inte är inloggad på Mitt konto kan Kund själv koppla till Mitt konto.

Biljetter som Kund kopplat till Mitt konto syns endast när Kund är inloggad på Mitt konto. Kund som är registrerad på Mitt konto på blekingetrafiken.se har tillgång till en förlustgaranti för biljetter som är kopplade till Blekingetrafikens resekort. Kund som förlorar eller byter sin mobiltelefon alternativt förlorar sitt resekort kan föra över biljetter till annan mobiltelefon alternativt annat resekort, genom att logga in på Mitt konto på den nya mobiltelefonen respektive blekingetrafiken.se. Flytt av biljetter kan Kund göra högst två (2) gånger under en period på trettio (30) dagar. Vid flytt av biljetter kommer samtliga biljetter, även förbrukade biljetter de senaste 100 dagarna före det datum flytt av biljetter sker, att flyttas till den nya enheten alternativt resekortet.

Betalsätt

4.1. I Appen Blekingetrafiken görs betalning med betalkort, Swish eller värdekod.

4.2. På blekingetrafiken.se sker betalning med betalkort.

4.3. Vid biljettköp ombord på buss i Blekinge görs betalning med betalkort.

4.4. Biljett som köps i Blekingetrafikens biljettautomater i Blekinge betalas med betalkort. Hos Blekingetrafikens ombud gäller betalmetoderna betalkort eller kontanta medel.

Återköp, ångerrätt och frånträdande av avtal om periodisk biljett

5.1 Lagstadgad ångerrätt, enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, är inte tillämplig på avtal som avser transporter av personer, varför köp av biljett i Blekingetrafikens biljettsystem inte medför någon generell ångerrätt.

5.2. Kund får frånträda köp av en periodbiljett om Blekingetrafikens trafikutbud ändrats efter köpet på så sätt att det avviker från vad Kund med fog har kunnat förutsätta vid köpet och avvikelsen är av väsentlig betydelse för Kund. Om Kund frånträder köp av en periodbiljett, har Kund rätt till återbetalning av den del av biljettpriset som avser tiden efter frånträdandet. Kund som önskar frånträda köp av periodbiljett ska kontakta Blekingetrafiken, se punkt 12.

5.3. Vid köp av Blekingetrafikens resekort via blekingetrafiken.se har Kund enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra ett köp av en vara inom 14 kalenderdagar från det att beställningen mottagits. Vid nyttjande av ångerrätt returneras den oanvända produkten och en kopia på orderbekräftelse till Blekingetrafiken. Vid godkänd retur återbetalas debiterat belopp, samt eventuell returkostnad, inom 14 dagar till Kundens bankkonto.

Kundens ansvar

6.1 Kunden ansvarar för eventuella trafikavgifter som teleoperatören tar ut för skickande eller mottagande av data och/eller sms vid registrering och användning av Blekingetrafikens biljettsystem. Kunden ansvarar för att under hela resan ha fungerande internetuppkoppling.

Blekingetrafikens ansvar

7.1 Blekingetrafiken lämnar inga garantier att Kunden alltid kan använda Blekingetrafikens biljettsystem. Blekingetrafiken har dock för avsikt att åtgärda eventuella fel i tjänsten. Blekingetrafiken åtar sig inget ansvar för tekniska problem som kan uppstå hos annan part, såsom problem med internetåtkomst, tekniska problem hos betaltjänstleverantörer, tekniska problem med Kundens mobiltelefon eller liknande. Blekingetrafiken ansvarar inte för de betaltjänster som tillhandahålls.

Missbruk och spärr av tjänster

8.1 Blekingetrafiken förbehåller sig rätten att utan föregående avisering spärra en tjänst helt eller delvis vid misstanke om obehörigt nyttjande eller missbruk av tjänsten, eller om Blekingetrafiken utifrån tekniska, säkerhetsmässiga eller andra grunder bedömer att så bör ske för att skydda Blekingetrafikens, Kundens eller andra parters intressen. Som missbruk räknas alla typer av bedrägerier, falska köp eller falskt angivna uppgifter. Missbruk kan komma att polisanmälas. Vid missbruk kan biljetter komma att makuleras.

Frågor om Blekingetrafikens biljettsystem

9.1 På blekingetrafiken.se finns mer information om Blekingetrafikens biljettsystem.

Hantering av personuppgifter

10.1 Blekingetrafiken ansvarar för att hantera personuppgifter enligt gällande dataskyddslagstiftning, se blekingetrafiken.se för ytterligare information.

Tvistelösning

11.1. Om Kund är missnöjd med Blekingetrafikens agerande eller har krav mot Blekingetrafiken rekommenderas Kund att i första hand vända sig till Blekingetrafiken via kontaktvägarna som beskrivs i punkt 12.

Om Blekingetrafiken och Kund inte är överens kan Kund ha rätt att få tvisten prövad genom alternativ tvistelösning eller genom att vända sig till allmän domstol. Blekingetrafiken åtar sig att medverka i tvistelösning med Kund (som har krav i egenskap av privatperson) enligt Lag (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden.

Relevant nämnd för alternativ tvistelösning är:

Postadress:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174 101 23 Stockholm
arn.se

Kontakt

12.1. E-post: kundservice@blekingetrafiken.se
Telefon: 0455–56900
blekingetrafiken.se

Postadress:
Blekingetrafiken
Valhallavägen 1
371 41 Karlskrona

Hittegods: För information och kontaktuppgifter till respektive trafikoperatör, se blekingetrafiken.se eller kontakta Blekingetrafiken som beskrivs i punkt 12.

Dessa villkor gäller tillsvidare från 2020-03-01.