Frågor och svar
Den vanliga Sommarbiljetten kostar 769 kronor. Sommarbiljett Blekinge och Skåne kostar 1219 kronor. Inga rabatter gäller.
Biljetten är endast giltig för 1 person, samt obegränsat antal barn under 7 år i buss och tåg, men maximalt två barn under 7 år i skärgårdstrafiken.
Biljetten är bra för dig som exempelvis reser ensam och endast vill resa inom Blekinge till ett lägre pris.
Totalt får tre personer resa tillsammans på en Sommarbiljett Blekinge och Skåne, varav två personer mellan 7–19 år och en person som är 20 år eller äldre.
På buss och tåg kan obegränsat antal barn under 7 år resa, men maximalt två barn under 7 år i skärgårdstrafiken.
Biljetten är bra för dig som exempelvis är förälder och reser med ett eller två barn, både inom Blekinge och Skåne, och till ett förmånligt pris.
Visa upp biljetten när du går ombord på båten.
Reser du från Fisktorget i Karlskrona visar du biljetten i informationskiosken vid bryggan för att få en giltig biljett till din valda skärgårdstur. Sommarbiljetten gäller inte på förköpsbiljetter.
Båda sommarbiljetterna är giltiga mellan 15 juni och 15 augusti. Biljetten aktiveras automatiskt under giltighetstiden.
Eftersom vanliga Sommarbiljetten även kan laddas på ett resekort innebär det att du kan ha biljetter på resekortet som du ännu inte aktiverat tillsammans med en förköpt Sommarbiljett.
Den vanliga Sommarbiljetten är giltig i hela Blekinge län. Sommarbiljett Blekinge och Skåne är giltig i både hela Blekinge och Skåne län.
Ska du resa vidare till andra län behöver du köpa en giltig biljett från och med sista hållplatsen eller stationen inom Blekinge eller Skåne beroende på sommarbiljettens giltighet.
Du får resa med biljetten ombord på våra bussar, båtar och tåg. För resor i skärgårdstrafiken reser två barn under 7 år gratis per giltig Sommarbiljett.
Du får resa med biljetten ombord på bussar och tåg i både Blekinge och Skåne, samt med båtar i Blekinge. Eftersom att Skånetrafiken inte har skärgårdstrafik är det inte möjligt att resa med biljetten ombord på båtar i Skåne.
Nej. Biljetten är inte giltig för resa i 1:a klass på tåg. Vill du resa med 1:a klass köer du en vanlig biljett och 1:a klasstillägget för den biljetten.
Du kan köpa biljetten via följande försäljningsställen:
- appen
- webshopen
- biljettautomater
- ombud
- Hasslöpendeln, Sturköpendeln, Trummenäspendeln
- Företagsportalen.
Du kan endast köpa biljetten i appen.
Du laddar biljetten antingen till ett resekort eller köper biljetten i appen.
Du köper biljetten i appen.
Sommarbiljett Blekinge och Skåne som du köpt i Blekingetrafikens app fungerar inte att validera ombord på bussar i Skåne. Detsamma gäller för Sommarbiljett Skåne och Blekinge som köps i Skånetrafikens app och då inte fungerar att validera ombord på bussar i Blekinge.
Det räcker att visa upp biljetten för föraren.
Ja, både sommarbiljetterna är opersonliga och går att låna ut. Sommarbiljetter som lånas ut via appen kan lånas ut maximalt 31 gånger under giltighetstiden, endast en gång per dygn, till högst 5 olika andra mobilanvändare.
- Den vanliga Sommarbiljetten går att låna ut genom att du antingen lånar ut det resekort där din biljett är laddad på, alternativt via Låna ut-funktionen i appen. Låna ut via appen fungerar endast om du har skapat och loggat in på ditt Mitt konto, därefter kan du skicka biljetten till en annan persons telefonnummer/app. Låna ut i appen når du genom att gå till biljetter-menyn, trycka på din biljett och sedan trycka på Låna ut-knappen. Kom ihåg att alltid uppdatera appen till senaste versionen för de senaste funktionerna!
- Sommarbiljett Blekinge och Skåne går endast att låna ut via appen. Låna ut via appen fungerar endast om du har skapat och loggat in på ditt Mitt konto, därefter kan du ”skicka” biljetten till en annan persons telefonnummer/app. Låna ut i appen når du genom att gå till biljetter-menyn, trycka på din biljett och sedan trycka på Låna ut-knappen. Kom ihåg att alltid uppdatera appen till senaste versionen för de senaste funktionerna!
Det kan bero på att din mobiltelefon inte längre stöds.
Om du använder iPhone så behöver du minst ha version 13 av iOS, eller version 11 om du använder en Android-telefon. Om du inte kan uppdatera din telefons operativsystem till minst dessa versioner så är det tyvärr inte möjligt att installera eller uppdatera appen.
Om du köpt biljetten i Skånetrafikens app ber vi dig kontakta kundservice på Skånetrafiken. Vi har dessvärre inte möjlighet att felsöka eller hjälpa dig i ärenden om köpet genomförts i ett annat länstrafikbolags försäljningskanal.
Besök Skånetrafiken webbsida eller ring 0771-77 77 77 för att komma i kontakt med Skånetrafiken.
Båda sommarbiljetterna omfattas av vår förlustgaranti, förutsatt att du är registrerad och inloggad på Mitt konto i appen eller att biljetten är laddad på ett resekort som är registrerat på Mitt konto.
Vi rekommenderar dig därför att skapa ett Mitt konto för att koppla dina biljetter. Skapa ett Mitt konto i appen eller via Mitt konto på vår webbsida.
Du hittar mer information om sommarbiljetterna på respektive sida om biljetterna:
Det är beroende på vilket Interrail-kort du har och var du är bosatt. När du reser med tåg inom Blekinge så ska du kunna visa upp ditt Interrail-kort och giltig fotolegitimation.
Det finns två typer av Interrail-kort:
- Med Global Pass får du som är bosatt i Sverige resa två gånger (en utresa respektive inresa) på tåg i Blekinge. Om du är bosatt utanför Sverige så får du resa fritt antal gånger på tåg i Blekinge.
- Med One Country Pass får du resa fritt på tåg i Blekinge om du har giltighet för Sverige.
Nej. En aktiverad enkelbiljett kan inte skickas och lånas ut till någon annan.
När ni har köpt en biljett för två personer eller fler så blir detta er gemensamma biljett. Det är bara en av er som har biljetten i sin app eller på sitt resekort.
Rabatten får du automatiskt när du köper en biljett för två personer eller fler. Du behöver aldrig tänka på att ange din rabatt, den dras av automatiskt på totalpriset oavsett var du köper din biljett. Läs mer om Tillsammansrabatten.
När du reser inom en zon så betalar du för den zonen. Reser du vidare till ytterligare en zon så blir den tillkommande zonen billigare. Du betalar som mest för åtta zoner. Läs mer om våra zoner.
Du kan endast få Studentrabatt om du studerar med en studietakt på minst 50 procent, minst tio sammanhängande veckor under en termin. Studierna ska genomföras på högskola, universitet eller annan eftergymnasial utbildning som är berättigad till studiemedel av CSN. Du ska även kunna visa upp legitimation och det digitala Mecenat-, STUK/Studentkortet eller WeStudents-kortet med studentresesymbolen.
Läs mer om Studentrabatten eller se samtliga regler via "Resevillkor för kollektivtrafiken i södra Sverige".
Så ser studentresesymbolen ut
För att köpa biljetter med värdekod måste du först byta din kvarvarande reskassa mot en värdekod.
Så skaffar du en värdekod
- besök tjänsten "Flytta reskassa"
- följ anvisningarna.
Värdekoden använder du sedan vid betalning i appen, i webshopen, i biljettautomater eller hos ombud.
Med värdekoden kan du betala hela, eller delbetala, biljettens belopp. Värdet räknas ner automatiskt och samma värdekod kan användas till dess värdet är 0 kronor.
Om värdekodens värde är lika mycket eller mer än totalbeloppet för ditt köp så genomförs biljettköpet utan att du behöver betala med ett kompletterande betalsätt. Om värdekodens värde understiger totalbeloppet så betalar du det överstigande beloppet, en så kallad delbetalning.
Värdekodens giltighetstid är två (2) år och räknas från datumet du flyttar din reskassa. Outnyttjat saldo förfaller när värdekodens giltighetstid löper ut.
Under kampanjperioden köper du Sommarbiljetten i appen eller laddar den på ditt resekort via vår webshop, i en biljettautomat eller hos något av våra ombud.
Oaktiverade biljetter är giltiga i ett år efter biljettköp.
Ja. Vi erbjuder en 365-dagarsbiljett som är förmånlig om du reser ofta under hela året. Du laddar den på ett resekort eller köper den i appen. Läs mer om 365-dagarsbiljetten.
Om du är anställd kan ditt företag eller organisation hantera biljetter via Företagsportalen. Kontakta din företagsadministratör för mer information.
Ja. En vuxenbiljett kan lånas ut till barn 7–19 år, student eller senior. Men inte tvärtom.
Ja. Du kan resa tur och retur på samma biljett inom Blekinge och vid resor till våra grannlän. Det enda du behöver tänka på är att returresan görs inom biljettens giltighetstid.
Observera att särskilda regler kan gälla för just din resa, exempelvis vid resor till Danmark.
Nej. Däremot betalar du ett ombordpris vid betalning med betalkort ombord på bussen. Ombordpriset är 5 kronor extra men om du tillhör en rabattgrupp gäller rabatten även på ombordpriset. Läs mer om ombordköp.
Vi har både biljetter för dig som reser ofta och för dig som reser sällan, från enkelbiljett till periodbiljetter. Se våra biljetter och priser.
Inom vårt biljettsystem finns flera rabatter:
- Barn från 7 år till och med 19 år får 40 procent rabatt. Barn under 7 år åker gratis.
- Student får 25 procent i rabatt på samtliga biljetter.
- Senior 65+ år (och färdtjänstberättigade) får 25 procent i rabatt på samtliga biljetter.
- Alla som reser tillsammans får 25 procent i rabatt på totalpriset på alla biljetter. Det kan vara vuxna, barn, studenter, unga och seniorer som reser tillsammans på en gemensam biljett.
Priset på din biljett beror på biljettyp, eventuella rabatter och hur långt du ska resa. Du hittar aktuella biljetter och priser via sidan "Biljetter" eller genom att söka just din resa i vår app.
3-dagarsbiljetten har utgått från vårt biljettsortiment. Giltighetstiden för 3-dagarsbiljett köpt innan 1 januari 2023 är oförändrad och går att aktivera i upp till 1 år efter köptillfället.
Du köper resekortet via webshopen på startsidan eller hos något av våra ombud. Resekortet kostar 40 kronor.
När du beställer det via vår hemsida så skickas resekortet till dig inom en vecka.
För att få resa i kollektivtrafiken så måste du ha ett giltigt färdbevis. Tilläggsavgiften kostar 1200 kronor om du skulle sakna ett giltigt färdbevis vid en biljettkontroll, enligt lagen om om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik (SFS 1977:67).
Om du reser i Danmark så måste du ha ett inspektionskvitto som färdbevis till ditt periodkort. Läs mer om resevillkoren för kollektivtrafiken i södra Sverige.
Ja. När du som företagsadministratör skapar en biljett så kan du exempelvis välja "Karlskrona centralstation" respektive "Malmö C" eller "Köpenhamn H" som hållplatser.
Därefter fyller du i övriga uppgifter såsom kostnadsställe och mottagare, skapar biljetten och skickar den sedan till den anställdes resekort eller app.
Via den gulmarkerade fliken med organisationens namn i menyraden bjuder ni in användare eller administratörer till kontot.
Gå till avsnittet "Administratörer" och lägg till användare. Den nya administratören får då en inbjudan till tjänsten via e-post och behöver endast följa länken för att acceptera inbjudan. Via avsnittet "Administratörer" kan ni också ta bort användare.
Fakturering sker månadsvis med alla resor samlade på en faktura för varje enskilt konto. Vid biljettköpet kan man även ange kostnadsställe och syfte med resan.
Varje konto kan ha ett obegränsat antal användare eller administratörer. Kontot är kopplat till ett och samma fakturaställe. Som mest kan man koppla tre konton till en och samma användare – det vill säga ett och samma Mobilt BankID.
Via fliken "Abonnemang" i menyraden skapar ni ett abonnemang. Klicka på knappen "Lägg till abonnemang" och välj sedan inom vilken zon och när ni vill att biljetten ska börja gälla.
Några dagar innan perioden löper ut får ni valet att aktivera en ny period eller att pausa abonnemanget. Man kan pausa abonnemanget i flera månader om ni vill.
Ni skapar ert företagskonto på foretag.blekingetrafiken.se. Företagskontot skapas genom att ni anger företagets eller organisationens organisationsnummer samt legitimerar er med Mobilt BankID. Ni använder även Mobilt BankID vid inloggning.
Via tjänsten "Flytta reskassa" kan ni som företag eller organisation byta in er kvarvarande reskassa mot värdekoder. Värdekoderna betalar ni biljetter med i Företagsportalen eller i appen.
Värdekoderna fungerar som ett presentkort och kan användas för att betala hela, eller delbetala, biljettens belopp. Värdet räknas ner automatiskt och samma värdekod kan användas till dess att värdet är 0 kronor.
Ja. Som administratör i Företagsportalen kan du bjuda in företagets eller organisationens medarbetare att själva köpa biljetter via Blekingetrafikens app, på företagets bekostnad. Du ger medarbetaren behörighet att köpa biljetter och välja företaget som betalsätt i appen, utöver de betalsätt som finns sedan tidigare nämligen Swish, betalkort och faktura.
När du ger en medarbetare behörighet skickas en inbjudan till personens mobilnummer. Som företagsadministratör kan du när som helst häva behörigheten i Företagsportalen, exempelvis när en medarbetare avslutar sin anställning.
Via fliken "Resenär" i menyraden kan ni lägga upp namn, telefonnummer, kostnadsställe och resekortnummer för de som reser oftare. Vid köp av biljett skriver ni då in namnet på mottagaren av biljetten och väljer sedan om biljetten ska kopplas till appen eller resekortet.
Det är vanligt att företag eller organisationer har ett utlämningsställe för exempelvis årskort. Vill ni fortsätta med detta upplägg kan ni köpa biljetter via företagskontot och ladda dessa till vårt resekort.
Ett annat sätt är att skapa ett abonnemang som löper tills man väljer att avbryta det. Abonnemangstjänsten fungerar endast med biljetter till vår app.
Mobilt BankID är en form av personlig e-legitimation. Vi använder Mobilt BankID av säkerhetsskäl för att säkerställa din identitet. Dessutom är Mobilt BankID en vanlig form av inloggning på webbsidor.
Vi eller din arbetsgivare har ingen insyn i din privatekonomi när du använder Mobilt BankID i vår företagsportal. Mobilt BankID används endast för att verifiera din identitet i egenskap som elektronisk ID-handling. Läs mer om Mobilt BankID.
Kontakta vår kundservice för företagskunder via foretag@blekingetrafiken.se om ni behöver hjälp eller har frågor om våra erbjudanden.
Det är bra om ni funderar igenom vem, eller vilka som ska kunna köpa och skicka biljetter från kontot. Exempelvis kan en avdelning skapa ett konto och därefter dela ut behörigheter till utvalda medarbetare. Dessa blir då användare av kontot som kan köpa och skicka biljetter till sig själv eller till någon annan. Alla köp kommer på samma faktura.
På alla Öresundståg finns en 1 klass-kupé. Du behöver köpa en första klassbiljett för att åka i denna kupé.
1 klass kostar 50 kronor extra för resor inom Blekinge. Om du ska resa vidare så betalar du 50 kronor extra för varje län du passerar. Du kan köpa 1 klassbiljett i våra biljettautomater, hos våra ombud på stationerna i Blekinge eller som ett tillägg i vår app.
Eluttag och gratis wifi finns på våra bussar och tåg.
Ja, på samtliga bussar, utom på stadsbussarna, finns det säkerhetsbälten som du är skyldig att använda. Det är lag på att alla som åker buss ska använda säkerhetsbälte om det finns.
Det är förarens ansvar att se till att passagerare som är under 15 år använder säkerhetsbälte. Det finns inte några bilbarnstolar eller bälteskuddar i våra bussar. Däremot finns bälteskudde ombord på fordonen i Öppen närtrafik.
Nej. Inlines, skateboard, rullskridskor eller liknande får av säkerhetsskäl inte användas när du reser med oss.
Nej. Det är inte heller tillåtet i lokaler, väderskydd eller på perronger. Rökning eller e-cigarett är inte heller tillåtna på våra bussar, tåg och båtar.
Ja. Du får kostnadsfritt ta med barnvagn i mån av plats. Tänk på att gå ombord vid ingången i bak när du reser med buss.
Barnvagnen ska låsas med broms och fastsättningsanordningen för barnvagnar användas om det finns. Barnvagnar får inte placeras så att andra resenärer hindras eller så att utrymningsväg blockeras.
Om barnvagnen används till andra ändamål än transport av barn så betalar du en avgift som motsvarar en enkelbiljett.
Ja. Ombord på tåg inom Blekinge får du kostnadsfritt ta med dig cykel i mån av plats. Cykel får medföras kostnadsfritt i Skåne, Kronoberg och Halland. I Kalmar län betalar man en biljett motsvarande barn/ungdom för att medföra cykel. Skall du resa vidare till Danmark behöver du också en cykelbiljett.
Tyvärr kan vi inte garantera att det finns plats för din cykel om tåget måste ersättas med buss.
Du får även ta med dig cykel ombord på våra skärgårdsbåtar. Cyklar ska placeras i särskilt markerat utrymme och förankras med särskild fastsättningsanordning om det finns. Om din cykel har en tillkopplad cykelkärra som används som barnvagn så får den tas med utan extra kostnad.
På bussen får du tyvärr inte ta med dig cykel, men du får ta med dig cykelkärra om den används som barnvagn.
Ja. Ledarhund och service- och signalhund får tas med kostnadsfritt. Även hund, katt eller annat mindre husdjur, som kan tas med utan olägenhet för andra resenärer, får tas med kostnadsfritt.
Djuret ska färdas i särskilt markerat utrymme i fordonet eller enligt anvisningar från förare eller tågvärd. Djuret ska vara kopplat eller sitta i väska eller bur under hela resan och får inte placeras på sittplatser.
Om du ska resa över Öresund så får mindre husdjur som transporteras i lämplig bur eller väska tas med kostnadsfritt. För större hundar och andra husdjur betalas en avgift som motsvarar en enkelbiljett ung. Du får högst ta med en hund eller ett husdjur, vilket du betalar för. Om djuret är störande för andra resenärer så du med djur bli avvisad. På Öresundståg är den djurtillåtna avdelningen placerad i vagn 13, och i vissa fall i vagn 23 och 33. Ledar-, service- och signalhund får däremot vistas i hela tåget.
Det finns inget krav att reservera sittplats i den djurtillåtna avdelningen, men det om du önskar det.
Ja. Du får äta och dricka ombord på Krösatågen, Pågatåg, Öresundståg och Kustbussen. Så länge det sker utan obehag för andra resenärer. Du får heller inte riskera att skada fordonet eller andras egendom. Det är däremot inte tillåtet att äta mat eller dricka ombord på bussar.
Det är förbjudet att dricka medhavda alkoholdrycker ombord på våra fordon, vilket innebär att du kan dömas att betala böter enligt ordningslagen.
Nej. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta med Segway ombord när du reser med oss.
Ja. Du får kostnadsfritt ta med dig rullator i mån av plats. Du går ombord i främre delen när du reser med stadsbussarna.
Ring till vår beställningscentral på telefonnummer 0455-165 00. Boka så tidigt som möjligt, minst en timme före avgångstid och allra senast två timmar före avgångstid. Du kan behöva förbeställa din resa dagen innan. Se öppettider till vår beställningscentral.
Om du har behov av ledsagning till och från tåg, vid byte av tåg eller övergång mellan tåg och buss på station ska du boka stationsledsagare via vår beställningscentral mellan två till 24 timmar före avgång.
Se beställningscentralens öppettider och telefonnummer eller läs mer om särskild service till personer med funktionsnedsättning.
Vissa av våra turer körs endast om du har förbeställt resan innan, även kallat "anropsstyrd trafik". På så sätt använder vi våra fordon på ett effektivt sätt och sparar på miljön.
Turerna är särskilt markerade i tidtabellen. Ring beställningscentralen i god tid innan du vill åka.
Information om när du senast ska beställa din resa finns vid turen när du söker din resa i appen eller i tidtabellen. Tänk på att beställningscentralens öppettider kan göra att du behöver beställa din resa dagen innan.
Biljett köper du som vanligt enklast i vår app, eller reser du med periodbiljett på ett resekort. Det går också att betala med kontanter ombord. Se beställningscentralens öppettider och telefonnummer.
Du köper biljett i vår app eller kontant av föraren. Dessutom gäller Sommarbiljetten och andra periodbiljetter inklusive skolbiljett som färdbevis. Kom ihåg att ta med ett inspektionskvitto som talar om vad du har för biljett på ditt resekort om du har biljetten där. Inspektionskvittot får du i en biljettautomat eller hos våra ombud.
Vi försöker planera trafiken så att alla i samma sällskap eller familj får åka i samma fordon. I våra personbilar åker max tre resenärer åt gången. Beroende på rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten kan antalet resenärer vara färre.
Bussar, båt och tåg är tillgänglighetsanpassade på olika sätt. Dessutom är många av våra hållplatser tillgänglighetsanpassade. Läs mer om tillgänglighet.
Ja. Din biljett gäller för byte mellan våra busslinjer och i avgångs-/ankomstzonen när du reser med tåg. Din biljett gäller även för uppehåll när du reser längs samma busslinje.
Giltighetstiden för övergång och uppehåll framgår av biljetten. Övergång och uppehåll gäller däremot inte i skärgårdstrafiken.
Nej. Du har inte möjlighet att köpa denna typ av resor av föraren i servicefordonet.
Om du efter resan med servicefordonet ska vidare med tåg så ska du köpa biljett i appen för hela din resa.
Ja, om du har en 30-dagarsbiljett eller 365-dagarsbiljett.
Du kan inte resa med en Enkelbiljett eller 24-timmarsbiljett med buss till Kalmar och sedan hem med tåg. Detta beror på att antalet zoner skiljer sig för sträckan Karlskrona–Kalmar respektive Kalmar–Emmaboda–Karlskrona.
Om du vill resa hem med tåg från Kalmar så måste du köpa en biljett för tågresan.
Du kan resa vidare med din biljett även om giltighetstiden skulle gå ut under resan. Så länge du gör ditt sista byte när biljetten är giltig så kan du åka till din slutdestination.
Om det inte finns en avgång till din slutdestination inom giltighetstiden så har du rätt att slutföra din resa med nästa avgång.
Ring oss på telefonnummer 0455-165 00 så tidigt som möjligt om du behöver avboka din resa, men skulle du missa detta tillkommer ingen kostnad.
Att turerna är anropsstyrda innebär att vi använder våra servicefordon på bästa sätt och kör endast när du vill åka och det sparar på miljön. Våra servicefordon är personbilar och minibussar som tar sig fram smidigt.
En anropstyrd resa kostar lika mycket som en bussresa. Barn upp till 7 år åker gratis, 7–19 år har 40 procent rabatt på biljetten, Senior 65+ år och studenter har 25 procent rabatt. Är ni två eller flera som åker på en gemensam biljett får ni 25 procent i Tillsammansrabatt på totalpriset.
Det beror på vilket trafikföretag du har rest med eller vilket företag som hanterar hittegods. Läs mer om hittegods.
Nej. Du väljer bland turerna som är märkta med förbeställning. Tidtabellerna finns i appen, på vår webbsida samt i vår tryckta tidtabell. Vi kör endast om det är någon som har förbeställt en resa på någon av de turerna.
Resekortet skickas till din folkbokföringsadress.
Nej. Färdtjänst och Öppen närtrafik har inte fordonskapacitet för att även omfatta seniorbiljetten.
För att resa med färdtjänst krävs färdtjänstkort.
Om resan påbörjas innan klockan 15 så gäller biljetten även utanför giltighetstiden, men eventuella byten mellan buss eller tåg måste ske inom giltighetstiden.
Seniorbiljetten är endast giltig på pendelbåtarna Sturköpendeln, Hasslöpendeln och Trummenäspendeln.
Innan du går ombord på tåget aktiverar du din biljett på vår hemsida, hos ett ombud eller i en biljettautomat. Detta behöver du endast göra första gången du reser. Informationen finns i det följebrev som du fick med kortet.
Erbjudandet gäller så länge din kommun och Blekingetrafiken har ett avtal.
Nej. Seniorbiljetten är knuten till det resekort du har fått i följebrevet.
Nej. Din fria seniorbiljett är personlig och kan inte lånas ut till någon annan.
Ja. Du måste då köpa biljett för de återstående zonerna utanför din seniorbiljetts kommungräns.
Resekort med seniorbiljett skickas med post till den adress som finns registrerad i folkbokföringsregistret. Du får ditt resekort i början på den födelsemånad du fyller 70 år.
Erbjudandet är anpassat för att ge ett jämnare flöde av resenärer, spritt under hela dygnet.
Kontakta din kommun för att få hjälp att få ett nytt resekort.
Frågor om seniorbiljetten besvaras av din kommun. Om du tappat bort ditt kort så tar du kontakt med din kommun. Frågor om trafikutbud besvaras av oss.
Seniorbiljetten gäller måndag till fredag mellan klockan 9–15 och klockan 18.00–04.00. Lördag, söndag och röd dag reser du hela dygnet. Detta framgår i det följebrev som medföljer resekortet.
Ja. Innehavarens namn ska skrivas på baksidan av resekortet och legitimation ska kunna uppvisas vid biljettkontroll. Informationen finns i det följebrev som som kommer med resekortet.
Du som skoladministratör behöver en digital inbjudan från oss. Vi skapar ditt konto och skickar ut en länk och aktiveringskod via e-post. Koden är giltig i 24 timmar. Kontakta skolservice@blekingetrafiken.se
Nej. Din fria skolbiljett är personlig och kan inte lånas ut till någon annan.
Skolbiljetten med länsgiltighet gäller också på Pågatåg och Öresundståg till Kristianstad, och på Krösatåg till Emmaboda samt på buss till Emmaboda, Torsås, Tingsryd, Älmhult, Ryd och Bromölla.
I Skärgårdstrafiken gäller Skolbiljett med länsgiltighet som färdbevis året runt inom biljettens giltighetstid. På pendelbåtarna gäller Skolbiljettens båda versioner året runt inom biljettens giltighetstid.
Skolbiljetten gäller inte i Serviceresetrafiken, men kan användas i färdtjänsten för elever som är färdtjänstberättigade och som har tillstånd för studieresor.
Skolbiljetten gäller för skolelever upp till 20 år under ett läsår, vårtermin och hösttermin.
Skolbiljetten finns med giltighet för kommun eller län och gäller dygnet runt alla helgfria vardagar på buss och tåg. Skolbiljetten är även giltig under sportlovet, påsklovet, höstlovet och samtliga klämdagar. Skolbiljetten är inte giltig under sommar- eller jullov.
Praobiljetten är en ny biljett från 2023 som endast gäller för skolor.
Biljetten gäller för resor inom Blekinge i buss-, Krösatåg-, Pågatåg- och Öresundstågstrafiken samt på pendelbåtar. Det är en periodbiljett som är giltig i fem dygn och perioden aktiveras när eleven gör sin första resa.
Som skoladministratör köper du praobiljetten i Företagsportalen. Biljetten kan köpas till både vår app och resekortet.
Ja. Resekortet med din Skolbiljett är personligt. Du ska skriva ditt namn på baksidan av kortet för att det ska vara giltigt som färdbevis.
Om du är över 18 år så ska du kunna visa legitimation vid en biljettkontroll.
Du betalar med betalkort, Swish, värdekod eller mot faktura i appen.
För att låna ut periodbiljetter i appen så skapar du först ett Mitt konto hos oss via appen eller på webben. Där registrerar du dina uppgifter och de mobilnummer du vill ansluta. När du är inloggad på Mitt konto i appen kan du låna ut aktiva biljetter.
- gå till "Biljetter" i appens meny
- välj din aktiverade 30- eller 365-dagarsbiljett (eller Sommarbiljett)
- klicka på "Låna ut"
- lägg till en ny mottagare
- skriv in namn och telefonnummer till mottagaren
- välj utlåningstid
- klicka på "Låna ut biljett"
- bekräfta.
Du kan lägga ditt betalkort i appen på ditt barns telefon. När du lägger till betalkortet så kan du döpa det till något beskrivande.
För att ditt barn ska kunna använda Swish så behöver du som förälder eller förmyndare ingå avtal för Mobilt BankID åt ditt barn. Vänligen kontakta din bank för information.
Det finns ingen funktion där du kan skicka din biljett till ett annat kort på samma sätt som det finns i appen. Vill du låna ut en biljett som finns på ditt resekort får du därför låna ut det fysiska kortet.
Den kortaste utlåningstiden är fyra timmar och den längsta utlåningstiden är resten av biljettens giltighetstid.
Det beror på vilken typ av periodbiljett det gäller.
- En aktiv 30-dagarsbiljett går att låna ut maximalt 15 gånger, högst en gång per dygn, till som flest fem olika andra mobilanvändare.
- En aktiv Sommarbiljett går att låna ut maximalt 31 gånger, högst en gång per dygn, till som flest fem olika andra mobilanvändare.
- En aktiv 365-dagarsbiljett går att låna ut maximalt 185 gånger, högst en gång per dygn, till som flest fem olika andra mobilanvändare.
För att se samtliga dina oaktiverade, aktiverade och förbrukade biljetter så skapar du ett Mitt konto. Genom att registrera ditt resekort får du en översikt över samtliga dina biljetter, samtidigt som ditt resekort omfattas av vår förlustgaranti.
Du kan även se dina oaktiverade biljetter via webshopen. Besök startsidan, tryck på knappen "Visa och aktivera biljett" och fyll i ditt resekortnummer. Om listan är tom innebär det att du inte har några oaktiverade biljetter på resekortet.
Skapa ett Mitt konto eller se dina oaktiverade biljetter i webshopen.
Kom ihåg att du även ser dina ej aktiverade biljetter i biljettautomaten, hos ombuden och hos föraren ombord på bussen.
Ja. Lägg till din e-postadress via menyn "Mer" i appen så får du kvitton via e-post.
Mottagare av en lånad biljett kan återlämna biljetten först när fyra timmar har gått. När den bestämda lånetiden löpt ut, skickas den automatiskt tillbaka till utlånaren.
Mottagaren måste ladda ner vår app för att kunna resa på biljetten. Det är en fördel om mottagaren tillåtit notiser på sin mobiltelefon.
Ladda ner appen till iPhone via App Store eller till Android-telefon via Google Play.
Du skannar din biljett mot den röda biljettläsaren i bussen.
Genom att resekortet laddas med biljetter så betalar du det faktiska priset för biljetterna. Du undviker alltså att det samlas en summa pengar som du inte kan köpa biljetter för. Biljetterna laddas även omgående på resekortet, i stället för att du behöver vänta i 24 timmar som i det gamla biljettsystemet. Läs mer om resekortet.
När du skaffar en värdekod så spärras röda resekortet av tekniska skäl. Kontakta vår kundservice om du gjort det av misstag.
Om du använder iPhone så behöver du minst ha version 13 av iOS eller version 11 om du använder en Android-telefon. Vår rekommendation är dock att du alltid ska ha den senaste uppdateringen av operativsystemet och vår appversion.