Tillgänglighet

Vår trafik och våra tjänster är till för alla. Därför arbetar vi med tillgänglighet.

Tillgänglighetsanpassad trafik

Buss

Våra bussar har lågt entrégolv som gör det lättare att stiga av och på bussen. Bussarna är även försedda med särskilda utrymmen för rullstol, barnvagn och rollator.

Bussarna har dessutom både utvändigt och invändigt utrop. När bussen stannar vid en hållplats så ropas linjenummer och destination ut i en högtalare för de resenärer som väntar vid hållplatsen. Ombord på bussen ropas nästa hållplats ut genom en högtalare.

Många av våra hållplatser är tillgänglighetsanpassade.

Tåg

På Öresundståg har mittvagnen insteg på samma nivå som plattformen och förenklar på- och avstigning. I mittvagnen finns också handikapptoalett.

Krösatågen och Pågatågen har en utfällbar ramp för exempelvis rullstol. Kontakta tågvärden eller tryck på knappen "Assistans" vid dörrarna så får du hjälp att komma ombord.

Båt

I skärgårdstrafiken markeras alla båtlinjer som kan ta ombord rullstol med en symbol som visar en rullstol. Kontakta trafikföretaget om du har frågor om vilka bryggstopp som är tillgänglighetsanpassade.

Ledsagning

Du som har funktionsnedsättning kan få gratis ledsagning från och till en mötesplats på tågstationen. Ledsagning innebär att du som funktionsnedsatt får personlig hjälp från en mötespunkt vid stationen till tåget, och hjälp att ta kontakt med tågvärden för vidare assistans ombord. Du kan även få hjälp vid byte.

Ledsagning utanför Blekinge

Kontakta länstrafikbolaget i det län du behöver hjälp i om du behöver ledsagning utanför Blekinge.

Så fungerar det

Ledsagaren möter dig vid utpekade mötesplatser på stationen och följer med dig till tåget. Ledsagaren har gul reflexväst med ordet "ledsagare" tydligt markerat både på framsidan och på baksidan av västen. Ledsagaren kan hjälpa dig att bära två stycken väskor på stationen.

Om du har en bokad plats på tåget så ser personalen ombord till att du hittar till din bokade plats. Om du ska byta tåg så möter ledsagaren dig vid tågets dörr och hjälper dig att byta tåg. När resan är slut så möter ledsagaren dig vid tågets dörr och går med dig till mötesplatsen.

Om du får problem med din förbokade ledsagning så kan du ringa 0774 - 44 55 55 som är ett särskilt nödnummer.

Läs mer om stationsledsagning.

Beställ resa

Du måste beställa ledsagning minst två timmar före avgång. Om du ska göra en återresa kan du beställa ledsagning till hemresan samtidigt.

Om din resa innebär byte i Emmaboda, Lund eller Hässleholm så hjälper vi dig att boka ledsagning vid det första bytet. Om du ska resa längre med flera byten så kontakta det trafikföretag som du har köpt resan hos.

Du beställer ledsagning hos vår kundservice via telefon.

Se aktuella öppettider och kontaktuppgifter till vår kundservice.

Tillgänglighetsanpassade hållplatser

Flera av våra hållplatser är tillgänglighetsanpassade.