Allmänt om anropsstyrd trafik
På en del linjelagda busslinjer i länet förekommer det att vissa turer är anropsstyrda, vilket innebär att det endast körs efter beställning. Det körs av våra servicefordon som är personbilar och minibussar.
I resesöket på vår hemsida, i appen och i tidtabellen är dessa turer märkta med en telefon-ikon samt information om vart man ska ringa för att boka. Resan kan bokas med andra resenärer vilket innebär att du kan behöva åka en annan väg än du brukar.
Beställning
Beställning av resa sker via kundservice på telefonnummer 0455-165 00. Resan ska bokas minst två timmar i förväg, om du ska resa en tidig morgontur vill vi att du beställer dagen innan. Tänk på att kundservice inte alltid är öppen och beställningen kan därför behöva göras dagen innan eller tidigare än en timme före avgång. Vid bokning så behöver du uppge vilken linje och avgång du vill resa med, ditt namn och önskat betalsätt.
Om du får förhinder och inte kan resa ringer du 0455-165 00 så tidigt som möjligt och avbokar din resa.
Öppettider
- Måndag-fredag: klockan 6–21
- Lördag-söndag (och helgdag): klockan 8–21
Betalning
En anropsstyrd resa har samma pris som en bussresa.
Du köper biljett i vår app eller reser med periodbiljett, Sommarbiljett eller skolbiljett. Har du ett resekort så uppge resekortsnumret vid beställning, alternativ ta med inspektionskvitto som visar vad du har för biljett på resekortet. Inspektionskvitto får du i en biljettautomat eller hos våra ombud. Du kan även köpa biljetten ombord genom att betala med Swish, detta måste påtalas vid beställningstillfället.