Tillgänglighet för blekingetrafiken.se
Den här sidan beskriver hur blekingetrafiken.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Webbplatsens tillgänglighet
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. I avsnittet ”Innehåll som inte är tillgängligt” finns detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.
Om du inte kan använda delar av webbplatsen
Om du behöver innehåll från blekingetrafiken.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, så kan du meddela oss via följande formulär.
Du kan även kontakta oss via e-postadressen kundservice@blekingetrafiken.se eller ringa telefonnummer 0455-569 00.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, vänligen meddela oss via följande formulär så att vi får veta att problemet finns.
Du kan även kontakta oss via e-postadressen kundservice@blekingetrafiken.se eller ringa telefonnummer 0455-569 00.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter så kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Innehåll som inte är tillgängligt
Följande innehåll är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven
Problem vid användning utan synförmåga
- Formuläret för förseningsersättning och reklamation kan orsaka problem vid uppläsning.
- Formuläret för frågor till kundservice kan orsaka problem vid uppläsning.
- Sökresultatsidan för resesök kan orsaka problem vid uppläsning.
Problem vid användning med nedsatt rörlighet
- Sökningar i formuläret för resesök samt sökresultatsidan kan orsaka problem vid navigering med Tab-tangenten eller med piltangenten.
Problem vid användning av tjänsterna Mitt konto, Skolportalen, Företagsportalen, webshopen och appen
Samtliga digitala självservicetjänster innehåller kända tillgänglighetsrelaterade problem. Löpande arbete pågår sedan hösten 2020 att lansera buggrättningar och bättre funktionalitet i enlighet med tillgänglighetskraven för offentlig verksamhet. Tillgänglighetsrelaterade förbättringar och utveckling pågår för närvarande i webshopen samt appen.
För nävarande existerar problem med så kallad "tabbning" vid betalning i webshopen, vilket gör att köp kan försvåras vid användning av endast tangentbord. Problemet gäller betalväxeln Swedbank Pay och är prioriterat av aktören.
Om du upplever problem vid betalning, vänligen kontakta vår kundservice för hjälp att köpa biljett. Se avsnittet "Om du inte kan använda delar av webbplatsen" på denna sida för kontaktuppgifter.
Hur vi testat webbplatsen
Milou har med hjälp av automatiska verktyg och manuella tester gjort en granskning av blekingetrafiken.se för att analysera tillgängligheten av A- och AA-lagkrav. Skärmläsaren NVDA har använts för att förbättra stödet för hjälpmedel.
Utvecklingsteamet för tjänsterna webshop, Mitt konto, Företagsportalen, Skolportalen och appen har med hjälp av automatiska verktyg och egna tester granskat tjänsterna, bland annat med verktyget Siteimprove.
Webbplatsen publicerades den 18 november 2019. Senaste bedömningen gjordes den 2 maj 2023. Redogörelsen uppdaterades senast den 9 januari 2024.