Var god acceptera Marknadsföring-cookies för att använda Google Translate.
Laddar Google Translate...
Något gick fel, testa att ladda om sidan.
En kvinna sitter med sin dator ombord på tåget och jobbar.

Tillgänglighetsredogörelse för webben

Blekingetrafiken står bakom den här webbplatsen. Vår ambition är att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen.

Tillgänglighet för blekingetrafiken.se

Den här sidan beskriver hur blekingetrafiken.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Webbplatsens tillgänglighet

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. I avsnittet ”Innehåll som inte är tillgängligt” finns detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.

Om du inte kan använda delar av webbplatsen

Om du behöver innehåll från blekingetrafiken.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, så kan du meddela oss via följande formulär.

Du kan även kontakta oss via e-postadressen kundservice@blekingetrafiken.se eller ringa telefonnummer 0455-569 00.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, vänligen meddela oss via följande formulär så att vi får veta att problemet finns.

Du kan även kontakta oss via e-postadressen kundservice@blekingetrafiken.se eller ringa telefonnummer 0455-569 00.

Meddela tillgänglighetsbrister på webbsidan

Meddelandefunktionen är helt anonym. Formuläret används endast för rapportering av tillgänglighetsrelaterade problem. Kontakta i stället vår kundservice om du behöver allmän hjälp med webbsidan. Fält markerade med asterisk (*) är obligatoriska och måste fyllas i.

Internt serverfel

Vänligen ladda om sidan eller försök igen senare.

Om problemet kvarstår, vänligen rapportera ditt problem och nämn detta felmeddelande och vad som orsakade det.

Beskriv de problem du upplever så utförligt som möjligt. Exempelvis vad som händer, vad du försöker göra, i vilken webbläsare och med vilket hjälpmedel.

De eventuella personuppgifter du skickar tillsammans med ditt meddelande samlas in och behandlas för att vi ska kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter så kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Innehåll som inte är tillgängligt

Följande innehåll är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Bristande förenlighet med lagkraven

Problem vid användning utan synförmåga

  • Formuläret för förseningsersättning och reklamation kan orsaka problem vid uppläsning.
  • Formuläret för frågor till kundservice kan orsaka problem vid uppläsning.
  • Sökresultatsidan för resesök kan orsaka problem vid uppläsning.

Problem vid användning med nedsatt rörlighet

  • Sökningar i formuläret för resesök samt sökresultatsidan kan orsaka problem vid navigering med Tab-tangenten eller med piltangenten.

Problem vid användning av tjänsterna Mitt konto, Skolportalen, Företagsportalen, webshopen och appen

Samtliga digitala självservicetjänster innehåller kända tillgänglighetsrelaterade problem. Löpande arbete pågår sedan hösten 2020 att lansera buggrättningar och bättre funktionalitet i enlighet med tillgänglighetskraven för offentlig verksamhet. Tillgänglighetsrelaterade förbättringar och utveckling pågår för närvarande i webshopen samt appen.

För nävarande existerar problem med så kallad "tabbning" vid betalning i webshopen, vilket gör att köp kan försvåras vid användning av endast tangentbord. Problemet gäller betalväxeln Swedbank Pay och är prioriterat av aktören.

Om du upplever problem vid betalning, vänligen kontakta vår kundservice för hjälp att köpa biljett. Se avsnittet "Om du inte kan använda delar av webbplatsen" på denna sida för kontaktuppgifter.

Hur vi testat webbplatsen

Milou har med hjälp av automatiska verktyg och manuella tester gjort en granskning av blekingetrafiken.se för att analysera tillgängligheten av A- och AA-lagkrav. Skärmläsaren NVDA har använts för att förbättra stödet för hjälpmedel.

Utvecklingsteamet för tjänsterna webshop, Mitt konto, Företagsportalen, Skolportalen och appen har med hjälp av automatiska verktyg och egna tester granskat tjänsterna, bland annat med verktyget Siteimprove.

Webbplatsen publicerades den 18 november 2019. Senaste bedömningen gjordes den 2 maj 2023. Redogörelsen uppdaterades senast den 9 januari 2024.

Sidan uppdaterad: 2024-06-13 klockan 10.34