Kategorier
Det är beroende på vilket Interrail-kort du har och var du är bosatt. När du reser med tåg inom Blekinge så ska du kunna visa upp ditt Interrail-kort och giltig fotolegitimation.
Det finns två typer av Interrail-kort:
- Med Global Pass får du som är bosatt i Sverige resa två gånger (en utresa respektive inresa) på tåg i Blekinge. Om du är bosatt utanför Sverige så får du resa fritt antal gånger på tåg i Blekinge.
- Med One Country Pass får du resa fritt på tåg i Blekinge om du har giltighet för Sverige.
Nej. En aktiverad enkelbiljett kan inte skickas och lånas ut till andra personer.
När ni har köpt en biljett för två personer eller fler så blir detta er gemensamma biljett. Det är bara en av er som har biljetten i sin app eller på sitt resekort.
Rabatten får du automatiskt när du köper en biljett för två personer eller fler. Du behöver aldrig tänka på att ange din rabatt, den dras av automatiskt på totalpriset oavsett var du köper din biljett. Läs mer om Tillsammansrabatten.
Tänk på att du endast kan köpa en vuxen enkelbiljett ombord på bussen. När du vill ta del av tillsammansrabatten behöver du köpa er biljett innan du går ombord på bussen.
Varje kommun i Blekinge är en zon. Läs mer om våra zoner.
Du kan endast få Studentrabatt om du studerar med en studietakt på minst 50 procent, minst tio sammanhängande veckor under en termin. Studierna ska genomföras på högskola, universitet eller annan eftergymnasial utbildning som är berättigad till studiemedel av CSN. Du ska även kunna visa upp legitimation och det digitala Mecenat-, STUK/Studentkortet eller WeStudents-kortet med studentresesymbolen.
Läs mer om Studentrabatten eller se samtliga regler via "Resevillkor för kollektivtrafiken i södra Sverige".
För att köpa biljetter med värdekod måste du först byta din kvarvarande reskassa mot en värdekod.
Så skaffar du en värdekod
- besök tjänsten "Flytta reskassa"
- följ anvisningarna.
Värdekoden använder du sedan vid betalning i appen, i webshopen, i biljettautomater eller hos ombud.
Med värdekoden kan du betala hela, eller delbetala, biljettens belopp. Värdet räknas ner automatiskt och samma värdekod kan användas till dess värdet är 0 kronor.
Om värdekodens värde är lika mycket eller mer än totalbeloppet för ditt köp så genomförs biljettköpet utan att du behöver betala med ett kompletterande betalsätt. Om värdekodens värde understiger totalbeloppet så betalar du det överstigande beloppet, en så kallad delbetalning.
Värdekodens giltighetstid är två (2) år och räknas från datumet du flyttar din reskassa. Outnyttjat saldo förfaller när värdekodens giltighetstid löper ut.
Oaktiverade biljetter är giltiga i ett år efter biljettköp.
Ja. Vi erbjuder en 365-dagarsbiljett som är förmånlig om du reser ofta under hela året. Du laddar den på ett resekort eller köper den i appen. Läs mer om 365-dagarsbiljetten.
Om du är anställd kan ditt företag eller organisation hantera biljetter via Företagsportalen. Kontakta din företagsadministratör för mer information.
Ja. En vuxenbiljett kan lånas ut till barn 7–19 år, student eller senior. Men inte tvärtom.
Ja. Du kan resa tur och retur på samma biljett inom Blekinge och vid resor till våra grannlän. Det enda du behöver tänka på är att returresan görs inom biljettens giltighetstid.
Observera att särskilda regler kan gälla för just din resa, exempelvis vid resor till Danmark.
Nej, men ombord på bussen säljer vi endast vuxen enkelbiljett med giltighet inom en kommun. Läs mer om ombordköp.
Vi har både biljetter för dig som reser ofta och för dig som reser sällan, från enkelbiljett till periodbiljetter. Se våra biljetter och priser.
Inom vårt biljettsystem finns flera rabatter:
- Barn från 7 år till och med 19 år får 40 procent rabatt. Barn under 7 år åker gratis.
- Student får 25 procent i rabatt på samtliga biljetter.
- Senior 65+ år (och färdtjänstberättigade) får 25 procent i rabatt på samtliga biljetter.
- Alla som reser tillsammans får 25 procent i rabatt på totalpriset på alla biljetter. Det kan vara vuxna, barn, studenter, unga och seniorer som reser tillsammans på en gemensam biljett.
Priset på din biljett beror på biljettyp, eventuella rabatter och hur långt du ska resa. Du hittar aktuella biljetter och priser via sidan "Biljetter" eller genom att söka just din resa i vår app.
3-dagarsbiljetten har utgått från vårt biljettsortiment. Giltighetstiden för 3-dagarsbiljett köpt innan 1 januari 2023 är oförändrad och går att aktivera i upp till 1 år efter köptillfället.
Du köper resekortet via webshopen på startsidan eller hos något av våra ombud. Resekortet kostar 40 kronor.
När du beställer det via vår hemsida så skickas resekortet till dig inom en vecka.
För att få resa i kollektivtrafiken så måste du ha ett giltigt färdbevis. Tilläggsavgiften kostar 1500 kronor om du skulle sakna ett giltigt färdbevis vid en biljettkontroll, enligt lagen om om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik (SFS 1977:67).
Om du reser i Danmark så måste du ha ett inspektionskvitto som färdbevis till ditt periodkort. Läs mer om resevillkoren för kollektivtrafiken i södra Sverige.
Ja. När du som företagsadministratör skapar en biljett så kan du exempelvis välja "Karlskrona centralstation" respektive "Malmö C" eller "Köpenhamn H" som hållplatser.
Därefter fyller du i övriga uppgifter såsom kostnadsställe och mottagare, skapar biljetten och skickar den sedan till den anställdes resekort eller app.
Via den gulmarkerade fliken med organisationens namn i menyraden bjuder ni in användare eller administratörer till kontot.
Gå till avsnittet "Administratörer" och lägg till användare. Den nya administratören får då en inbjudan till tjänsten via e-post och behöver endast följa länken för att acceptera inbjudan. Via avsnittet "Administratörer" kan ni också ta bort användare.
Fakturering sker månadsvis med alla resor samlade på en faktura för varje enskilt konto. Vid biljettköpet kan man även ange kostnadsställe och syfte med resan.
Varje konto kan ha ett obegränsat antal användare eller administratörer. Kontot är kopplat till ett och samma fakturaställe. Som mest kan man koppla tre konton till en och samma användare – det vill säga ett och samma Mobilt BankID.
Via fliken "Abonnemang" i menyraden skapar ni ett abonnemang. Klicka på knappen "Lägg till abonnemang" och välj sedan inom vilken zon och när ni vill att biljetten ska börja gälla.
Några dagar innan perioden löper ut får ni valet att aktivera en ny period eller att pausa abonnemanget. Man kan pausa abonnemanget i flera månader om ni vill.
Ni skapar ert företagskonto på foretag.blekingetrafiken.se. Företagskontot skapas genom att ni anger företagets eller organisationens organisationsnummer samt legitimerar er med Mobilt BankID. Ni använder även Mobilt BankID vid inloggning.
Via tjänsten "Flytta reskassa" kan ni som företag eller organisation byta in er kvarvarande reskassa mot värdekoder. Värdekoderna betalar ni biljetter med i Företagsportalen eller i appen.
Värdekoderna fungerar som ett presentkort och kan användas för att betala hela, eller delbetala, biljettens belopp. Värdet räknas ner automatiskt och samma värdekod kan användas till dess att värdet är 0 kronor.
Ja. Som administratör i Företagsportalen kan du bjuda in företagets eller organisationens medarbetare att själva köpa biljetter via Blekingetrafikens app, på företagets bekostnad. Du ger medarbetaren behörighet att köpa biljetter och välja företaget som betalsätt i appen, utöver de betalsätt som finns sedan tidigare nämligen Swish, betalkort och faktura.
När du ger en medarbetare behörighet skickas en inbjudan till personens mobilnummer. Som företagsadministratör kan du när som helst häva behörigheten i Företagsportalen, exempelvis när en medarbetare avslutar sin anställning.
Via fliken "Resenär" i menyraden kan ni lägga upp namn, telefonnummer, kostnadsställe och resekortnummer för de som reser oftare. Vid köp av biljett skriver ni då in namnet på mottagaren av biljetten och väljer sedan om biljetten ska kopplas till appen eller resekortet.
Det är vanligt att företag eller organisationer har ett utlämningsställe för exempelvis årsbiljetter. Vill ni fortsätta med detta upplägg kan ni köpa biljetter via företagskontot och ladda dessa till vårt resekort.
Ett annat sätt är att skapa ett abonnemang som löper tills man väljer att avbryta det. Abonnemangstjänsten fungerar endast med biljetter till vår app.
Mobilt BankID är en form av personlig e-legitimation. Vi använder Mobilt BankID av säkerhetsskäl för att säkerställa din identitet. Dessutom är Mobilt BankID en vanlig form av inloggning på webbsidor.
Vi eller din arbetsgivare har ingen insyn i din privatekonomi när du använder Mobilt BankID i vår företagsportal. Mobilt BankID används endast för att verifiera din identitet i egenskap som elektronisk ID-handling. Läs mer om Mobilt BankID.
Kontakta vår kundservice för företagskunder via foretag@blekingetrafiken.se om ni behöver hjälp eller har frågor om våra erbjudanden.
Det är bra om ni funderar igenom vem, eller vilka som ska kunna köpa och skicka biljetter från kontot. Exempelvis kan en avdelning skapa ett konto och därefter dela ut behörigheter till utvalda medarbetare. Dessa blir då användare av kontot som kan köpa och skicka biljetter till sig själv eller till någon annan. Alla köp kommer på samma faktura.
På alla Öresundståg finns en 1 klass-kupé. Du behöver köpa en första klassbiljett för att åka i denna kupé.
1 klass kostar 50 kronor extra för resor inom Blekinge. Om du ska resa vidare så betalar du 50 kronor extra för varje län du passerar. Du kan köpa 1 klassbiljett i våra biljettautomater, hos våra ombud på stationerna i Blekinge eller som ett tillägg i vår app.
Eluttag och gratis wifi finns på våra bussar och tåg.
Ja, på samtliga bussar, utom på stadsbussarna, finns det säkerhetsbälten som du är skyldig att använda. Det är lag på att alla som åker buss ska använda säkerhetsbälte om det finns.
Det är förarens ansvar att se till att passagerare som är under 15 år använder säkerhetsbälte. Det finns inte några bilbarnstolar eller bälteskuddar i våra bussar. Däremot finns bälteskudde ombord på fordonen i Närtrafik.
Nej. Inlines, skateboard, rullskridskor eller liknande får av säkerhetsskäl inte användas när du reser med oss.
Nej. Det är inte heller tillåtet i lokaler, väderskydd eller på perronger. Rökning eller e-cigarett är inte heller tillåtna på våra bussar, tåg och båtar.
Ja. Du får kostnadsfritt ta med barnvagn i mån av plats. Tänk på att gå ombord vid ingången i bak när du reser med buss.
Barnvagnen ska låsas med broms och fastsättningsanordningen för barnvagnar användas om det finns. Barnvagnar får inte placeras så att andra resenärer hindras eller så att utrymningsväg blockeras.
Om barnvagnen används till andra ändamål än transport av barn så betalar du en avgift som motsvarar en enkelbiljett för barn/ungdom. Reser du med en tom barnvagn för att till exempel hämta barn på förskolan behövs ingen extra biljett för vagnen.
Ombord på tåg inom Blekinge får du kostnadsfritt ta med dig cykel, dock maximalt en cykel per resenär och i mån av plats. Det är tågvärden som bestämmer om det finns plats eller ej. Du får däremot inte ta med cykel i ersättningstrafik med buss.
Cykel får medföras kostnadsfritt i Skåne, Kronoberg, Kalmar och Halland. Ska du resa vidare till Danmark behöver du en cykelbiljett.
Du får även ta med dig cykel ombord på våra skärgårdsbåtar. Cyklar ska placeras i särskilt markerat utrymme och förankras med särskild fastsättningsanordning om det finns. Om din cykel har en tillkopplad cykelkärra som används som barnvagn så får den tas med utan extra kostnad.
På bussen får du tyvärr inte ta med dig cykel, men du får ta med dig cykelkärra om den används som barnvagn.
Ja. Ledarhund och service- och signalhund får tas med kostnadsfritt. Även hund, katt eller annat mindre husdjur, som kan tas med utan olägenhet för andra resenärer, får tas med kostnadsfritt.
Djuret ska färdas i särskilt markerat utrymme i fordonet eller enligt anvisningar från förare eller tågvärd. Djuret ska vara kopplat eller sitta i väska eller bur under hela resan och får inte placeras på sittplatser.
Om du ska resa över Öresund så får mindre husdjur som transporteras i lämplig bur eller väska tas med kostnadsfritt. För större hundar och andra husdjur betalas en avgift som motsvarar en enkelbiljett barn. Du får högst ta med en hund eller ett husdjur. Om djuret är störande för andra resenärer så kan du med djur bli avvisad. På Öresundståg är den djurtillåtna avdelningen placerad i vagn 13, och i vissa fall i vagn 23 och 33. Ledar-, service- och signalhund får däremot vistas i hela tåget.
Det finns inget krav att reservera sittplats i den djurtillåtna avdelningen, men det går om du önskar det.
Ja. Du får äta och dricka ombord på Krösatågen, Pågatåg, Öresundståg och Kustbussen. Så länge det sker utan obehag för andra resenärer. Du får heller inte riskera att skada fordonet eller andras egendom. Det är däremot inte tillåtet att äta mat eller dricka ombord på bussar.
Det är förbjudet att dricka medhavda alkoholdrycker ombord på våra fordon, vilket innebär att du kan dömas att betala böter enligt ordningslagen.
Nej. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att ta med Segway ombord när du reser med oss.
Ja. Du får kostnadsfritt ta med dig rullator i mån av plats. Du går ombord i främre delen när du reser med stadsbussarna.
Ring till vår kundservice på telefonnummer 0455-165 00. Boka så tidigt som möjligt, minst två timmar före avgångstid. Du kan behöva förbeställa din resa dagen innan. Se öppettider till vår kundservice.
Om du har behov av ledsagning till och från tåg, vid byte av tåg eller övergång mellan tåg och buss på station ska du boka stationsledsagare via vår kundservice mellan två till 24 timmar före avgång.
Se kundservice öppettider och telefonnummer eller läs mer om särskild service till personer med funktionsnedsättning.
Vissa av våra turer körs endast om du har förbeställt resan innan, även kallat "anropsstyrd trafik". På så sätt använder vi våra fordon på ett effektivt sätt och sparar på miljön.
Turerna är särskilt markerade i tidtabellen. Ring kundservice i god tid innan du vill åka.
Information om när du senast ska beställa din resa finns vid turen när du söker din resa i appen eller i tidtabellen. Tänk på att kundservice öppettider kan göra att du behöver beställa din resa dagen innan.
Biljett köper du som vanligt enklast i vår app, eller reser du med periodbiljett på ett resekort. Det går också att betala med kontanter ombord. Se kundservice öppettider och telefonnummer.
Du köper biljett i vår app eller kontant av föraren. Dessutom gäller Sommarbiljetten och andra periodbiljetter inklusive skolbiljett som färdbevis. Kom ihåg att ta med ett inspektionskvitto som talar om vad du har för biljett på ditt resekort om du har biljetten där. Inspektionskvittot får du i en biljettautomat eller hos våra ombud.
Vi försöker planera trafiken så att alla i samma sällskap eller familj får åka i samma fordon. I våra personbilar åker max tre resenärer åt gången. Beroende på rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten kan antalet resenärer vara färre.
Bussar, båt och tåg är tillgänglighetsanpassade på olika sätt. Dessutom är många av våra hållplatser tillgänglighetsanpassade. Läs mer om tillgänglighet.
Ja. Din biljett gäller för byte mellan våra busslinjer och i avgångs-/ankomstzonen när du reser med tåg. Din biljett gäller även för uppehåll när du reser längs samma busslinje.
Giltighetstiden för övergång och uppehåll framgår av biljetten. Övergång och uppehåll gäller däremot inte i skärgårdstrafiken.
Nej. Du har inte möjlighet att köpa denna typ av resor av föraren i servicefordonet.
Om du efter resan med servicefordonet ska vidare med tåg så ska du köpa biljett i appen för hela din resa.
Ja, om du har en 30-dagarsbiljett eller 365-dagarsbiljett.
Du kan inte resa med en enkelbiljett eller 24-timmarsbiljett med buss till Kalmar och sedan hem med tåg. Detta beror på att antalet zoner skiljer sig för sträckan Karlskrona–Kalmar respektive Kalmar–Emmaboda–Karlskrona.
Om du vill resa hem med tåg från Kalmar så måste du köpa en biljett för tågresan.
Du kan resa vidare med din biljett även om giltighetstiden skulle gå ut under resan. Så länge du gör ditt sista byte när biljetten är giltig så kan du åka till din slutdestination.
Om det inte finns en avgång till din slutdestination inom giltighetstiden så har du rätt att slutföra din resa med nästa avgång.
Ring oss på telefonnummer 0455-165 00 så tidigt som möjligt om du behöver avboka din resa, men skulle du missa detta tillkommer ingen kostnad.
Att turerna är anropsstyrda innebär att vi använder våra servicefordon på bästa sätt och kör endast när du vill åka och det sparar på miljön. Våra servicefordon är personbilar och minibussar som tar sig fram smidigt.
En anropstyrd resa kostar lika mycket som en bussresa. Barn upp till 7 år åker gratis, 7–19 år har 40 procent rabatt på biljetten, Senior 65+ år och studenter har 25 procent rabatt. Är ni två eller flera som åker på en gemensam biljett får ni 25 procent i Tillsammansrabatt på totalpriset.
Det beror på vilket trafikföretag du har rest med eller vilket företag som hanterar hittegods. Läs mer om hittegods.
Nej. Du väljer bland turerna som är märkta med förbeställning. Tidtabellerna finns i appen, på vår webbsida samt i vår tryckta tidtabell. Vi kör endast om det är någon som har förbeställt en resa på någon av de turerna.
Resekortet skickas till din folkbokföringsadress.
Nej. Färdtjänst och Närtrafik har inte fordonskapacitet för att även omfatta seniorbiljetten.
För att resa med färdtjänst krävs färdtjänstkort.
Om resan påbörjas innan klockan 15 så gäller biljetten även utanför giltighetstiden, men eventuella byten mellan buss eller tåg måste ske inom giltighetstiden.
Seniorbiljetten är endast giltig på pendelbåtarna Sturköpendeln, Hasslöpendeln och Trummenäspendeln för seniorer i Karlskrona kommun.
Seniorbiljetten gäller inte i skärgårdstrafiken i Sölvesborgs kommun eller Karlshamns kommun.
Innan du går ombord på tåget aktiverar du din biljett på vår hemsida, hos ett ombud eller i en biljettautomat. Detta behöver du endast göra första gången du reser. Informationen finns i det följebrev som du fick med kortet.
Tänk på att din seniorbiljett endast är giltig inom din kommun. Du måste köpa biljett för de återstående zonerna utanför din seniorbiljetts kommungräns.
Erbjudandet gäller så länge din kommun och Blekingetrafiken har ett avtal.
Nej. Seniorbiljetten är knuten till det resekort du har fått i följebrevet.
Nej. Din fria seniorbiljett är personlig och kan inte lånas ut till någon annan.
Ja. Du måste då köpa biljett för de återstående zonerna utanför din seniorbiljetts kommungräns.
Resekort med seniorbiljett skickas med post till den adress som finns registrerad i folkbokföringsregistret. Du får ditt resekort i början på den födelsemånad du fyller 70 år.
Erbjudandet är anpassat för att ge ett jämnare flöde av resenärer, spritt under hela dygnet.
Kontakta din kommun för att få hjälp att få ett nytt resekort.
Frågor om seniorbiljetten besvaras av din kommun. Om du tappat bort ditt kort så tar du kontakt med din kommun. Frågor om trafikutbud besvaras av oss.
Seniorbiljetten gäller måndag till fredag mellan klockan 9–15 och klockan 18.00–04.00. Lördag, söndag och röd dag reser du hela dygnet. Detta framgår i det följebrev som medföljer resekortet.
Ja. Innehavarens namn ska skrivas på baksidan av resekortet och legitimation ska kunna uppvisas vid biljettkontroll. Informationen finns i det följebrev som som kommer med resekortet.
Du som skoladministratör behöver en digital inbjudan från oss. Vi skapar ditt konto och skickar ut en länk och aktiveringskod via e-post. Koden är giltig i 24 timmar. Kontakta skolservice@blekingetrafiken.se
Nej. Din fria skolbiljett är personlig och kan inte lånas ut till någon annan.
Ja. Du kan enkelt flytta din skolbiljett som är registrerad på ett resekort till appen genom Mitt konto. Du behöver Bank-ID för att göra detta.
Tänk på att alltid använda din egen inloggning på Mitt konto, både här på hemsidan och i appen. Det går inte att använda en vårdnadshavares eller ett syskons konto.
Så här går det till:
1. Du som är elev skapar ett eget Mitt konto.
2. Du lägger till ditt resekort på Mitt konto här på hemsidan och flyttar din skolbiljett.
3. Ladda sen ner Blekingetrafikens app och logga in på Mitt konto i appen. Skolbiljetten finns under menyn Biljetter.
4. När det är dags att resa blippar du skolbiljettens QR-kod på biljettläsaren ombord på bussen.
Det är för att du får en ny skolbiljett för varje månad. Detta skickas ut till dig automatiskt.
Du behöver manuellt uppdatera biljettvyn genom att dra neråt i appen.
Spara ditt reskort ifall du behöver flytta tillbaka din skolbiljett till reskortet.
Om du som skolelev ångrar din flytt av skolbiljett till appen ska du kontakta din administratör på skolan. Blekingetrafiken har tyvärr inte möjlighet att flytta skolbiljetter åt elever.
Då får du kontakta administratören på skolan och be dem flytta tillbaka skolbiljetten till resekortet innan ni gör om flytten på nytt.
Eftersom en biljett som din kommun har betalat för är personlig behöver vi verifiera att du är du, och det gör du genom att identifiera dig med mobilt bank-ID.
Din vårdnadshavare kan alltså inte använda sitt mobila bank-ID åt dig, personnumret måste vara samma som på skolbiljetten.
Det går inte använda något annat än mobilt bank-ID, det vill säga varken ett mobilt säkerhets ID eller freja.
Skolbiljetten med länsgiltighet gäller också på Pågatåg och Öresundståg till Kristianstad, och på Krösatåg till Emmaboda samt på buss till Emmaboda, Torsås, Tingsryd, Älmhult, Ryd och Bromölla.
I Skärgårdstrafiken gäller Skolbiljett med länsgiltighet som färdbevis året runt inom biljettens giltighetstid. På pendelbåtarna gäller Skolbiljettens båda versioner året runt inom biljettens giltighetstid.
Skolbiljetten gäller inte i Serviceresetrafiken, men kan användas i färdtjänsten för elever som är färdtjänstberättigade och som har tillstånd för studieresor.
Skolbiljetten gäller för skolelever upp till 20 år under ett läsår, vårtermin och hösttermin.
Skolbiljetten finns med giltighet för kommun eller län och gäller dygnet runt alla helgfria vardagar på buss och tåg. Skolbiljetten är även giltig under sportlovet, påsklovet, höstlovet och samtliga klämdagar. Skolbiljetten är inte giltig under sommarlov eller jullov. Skolbiljetten är inte heller giltig i Närtrafik.
Praobiljetten gäller endast för skolor.
Biljetten gäller för resor inom Blekinge i buss-, Krösatåg-, Pågatåg- och Öresundstågstrafiken samt på pendelbåtar. Det är en periodbiljett som är giltig i fem dygn och perioden aktiveras när eleven gör sin första resa.
Som skoladministratör köper du praobiljetten i Företagsportalen. Biljetten kan köpas till både vår app och resekortet.
Ja. Resekortet med din skolbiljett är personligt. Du ska skriva ditt namn på baksidan av kortet för att det ska vara giltigt som färdbevis.
Om du är över 18 år så ska du kunna visa legitimation vid en biljettkontroll.
Du betalar med betalkort, Swish, värdekod eller mot faktura i appen.
För att låna ut periodbiljetter i appen så skapar du först ett Mitt konto hos oss via appen eller på webben. Där registrerar du dina uppgifter och de mobilnummer du vill ansluta. När du är inloggad på Mitt konto i appen kan du låna ut aktiva biljetter.
- gå till "Biljetter" i appens meny
- välj din aktiverade 30- eller 365-dagarsbiljett (eller Sommarbiljett)
- klicka på "Låna ut"
- lägg till en ny mottagare
- skriv in namn och telefonnummer till mottagaren
- välj utlåningstid
- klicka på "Låna ut biljett"
- bekräfta.
Du kan lägga ditt betalkort i appen på ditt barns telefon. När du lägger till betalkortet så kan du döpa det till något beskrivande.
För att ditt barn ska kunna använda Swish så behöver du som förälder eller förmyndare ingå avtal för Mobilt BankID åt ditt barn. Vänligen kontakta din bank för information.
Det finns ingen funktion där du kan skicka din biljett till ett annat kort på samma sätt som det finns i appen. Vill du låna ut en biljett som finns på ditt resekort får du därför låna ut det fysiska kortet.
Den kortaste utlåningstiden är fyra timmar och den längsta utlåningstiden är resten av biljettens giltighetstid.
Det beror på vilken typ av periodbiljett det gäller.
- En aktiv 30-dagarsbiljett går att låna ut maximalt 15 gånger, högst en gång per kalenderdygn, till som flest fem olika andra mobilanvändare.
- En aktiv Sommarbiljett går att låna ut maximalt 31 gånger, högst en gång per kalenderdygn, till som flest fem olika andra mobilanvändare.
- En aktiv 365-dagarsbiljett går att låna ut maximalt 185 gånger, högst en gång per kalenderdygn, till som flest fem olika andra mobilanvändare.
Det går att låna ut maximalt fem biljetter samtidigt.
För att se samtliga dina oaktiverade, aktiverade och förbrukade biljetter så skapar du ett Mitt konto. Genom att registrera ditt resekort får du en översikt över samtliga dina biljetter, samtidigt som ditt resekort omfattas av vår förlustgaranti.
Du kan även se dina oaktiverade biljetter via webshopen. Besök startsidan, tryck på knappen "Visa och aktivera biljett" och fyll i ditt resekortnummer. Om listan är tom innebär det att du inte har några oaktiverade biljetter på resekortet.
Skapa ett Mitt konto eller se dina oaktiverade biljetter i webshopen.
Kom ihåg att du även ser dina ej aktiverade biljetter i biljettautomaten, hos ombuden och hos föraren ombord på bussen.
Ja. Lägg till din e-postadress via menyn "Mer" i appen så får du kvitton via e-post.
Du som har registrerat dina biljetter i Mitt konto kan enkelt logga in med din nya mobil och få tillgång till dessa.
Ja. Du kan enkelt flytta dina biljetter som är registrerade på ett resekort till appen genom Mitt konto.
Mottagare av en lånad biljett kan återlämna biljetten först när fyra timmar har gått. När den bestämda lånetiden löpt ut, skickas den automatiskt tillbaka till utlånaren.
Mottagaren måste ladda ner vår app för att kunna resa på biljetten. Det är en fördel om mottagaren tillåtit notiser på sin mobiltelefon.
Ladda ner appen till iPhone via App Store eller till Android-telefon via Google Play.
Du skannar din biljett mot den röda biljettläsaren i bussen.
Genom att resekortet laddas med biljetter så betalar du det faktiska priset för biljetterna. Du undviker alltså att det samlas en summa pengar som du inte kan köpa biljetter för. Biljetterna laddas även omgående på resekortet, i stället för att du behöver vänta i 24 timmar som i det gamla biljettsystemet. Läs mer om resekortet.
När du skaffar en värdekod så spärras röda resekortet av tekniska skäl. Kontakta vår kundservice om du gjort det av misstag.
Om du använder iPhone så behöver du minst ha version 15 av iOS eller version 6 om du använder en Android-telefon. Vi rekommenderar att du alltid har den senaste uppdateringen av operativsystemet och vår appversion.